10. klasse

10. KLASSE

Undervisning til tiden, forberedelse til fremtiden

​Med et år i 10. klasse her på skolen kan du forbedre dit faglige niveau og dine kompetencer, før du skal vælge ungdomsuddannelse.

Samtidig vokser du som menneske og bliver klar til de mange valg, der venter - mens du møder nye venner, nye muligheder og nye udfordringer.

​

Læs meget mere om 10. klasse her på siden.

Har du spørgsmål?

Ring til os på telefon 97121166 eller send os en mail på kontoret@herningfriskole.dk.

Du er også meget velkommen til at aftale et besøg hos os.

I har været med til at give vores søn en større tro på sig selv, sin faglige kunnen og de ambitioner, han har. Han har udviklet sig meget, både fagligt og socialt, hos jer. Tusind tak.

Forælder til elev efter afsluttet 10. klasse

Det får du i 10. klasse
9 klasse i aulaen.jpg

10. KLASSE

Spændende, fagligt udfordrende, sjovt og lærerigt

​I 10. klasse på Herning Friskole får du:

​

• styrket din personlige udvikling, din faglige kunnen og din studieparathed

• gode arbejdsvaner og forberedelse til dit kommende uddannelsesvalg

• et trygt og socialt studiemiljø med højt til loftet

• nye venner og gensidig respekt

• et fast lærer-team

​​

Høj faglighed og personlig udvikling

Vi vægter fagligheden højt

, og skoleskemaet på 10. årgang er sammensat af både obligatoriske lektioner (dansk, matematik, engelsk, samfundsfag, idræt og valghold) og lektioner, sammensat af tilbudsfag (tysk, fysik/kemi, idræt & sundhed, musik eller lektiecafé).

​​

I alt skal du have minimum 26 lektioner à 50 minutter om ugen.

Brobygning og afklarende aktiviteter

Du kommer i brobygning på 2 ungdomsuddannelser, deltager på uddannelsesmessen i Herning, og så bruger vi rigtig meget tid på årets hovedopgave, OSO’en, der vil hjælpe dig med at blive 100 % afklaret om, hvad du skal efter 10.klasse.

FP10- prøve

I slutningen af skoleåret kan du gå til FP10-prøve i fagene dansk, tysk, engelsk, matematik og fysik/kemi.

​

Hygge og højt til loftet

Selv om 10. klasse er et fagligt og seriøst skoleår, foregår lektionerne i et positivt miljø med højt til loftet og plads til både smil og hygge.

Sociale arrangementer og ture

Der er flere sociale arrangementer i løbet af året, fx hyttetur, Farlig Fredag, julebanko og vores fantastiske rejse til Krakow i Polen. Her vil du opleve både dybe saltminer, smukke bjerge, én af Europas hyggeligste byer og et spændende og lærerigt besøg i koncentrationslejren Auschwitz.

​

Velkommen til et spændende, fagligt udfordrende, sjovt og lærerigt 10. skoleår på Herning Friskole.

UDLANDSREJSE

På lejrskole til Krakow, Polen

I slutningen af 10. klasse, inden de afsluttende eksamener, rejser alle elever og klasselærer-teamet på lejrskole i Polen. Nærmere bestemt: til Krakow i en uge. Her vil du opleve både dybe saltminer, smukke bjerge, én af Europas hyggeligste byer og et spændende og lærerigt besøg i koncentrationslejren Auschwitz.

​

Rejsen er en fantastisk måde at slutte 10. klasse af på, og de oplevelser og den læring, eleverne får ud af det, tager de med sig længe efter 10. klasse på Herning Friskole er afsluttet.

​

Eleverne sparer op til turen gennem hele året ved at betale et beløb hver måned sammen med skolepengene. Skolen administrerer opsparingen, som er på et niveau, hvor alle kan være med.

Krakow Polen.jpg

Bliv elev hos os

Vil du vide mere om at være elev på Herning Friskole? Ring til os på 97121166 og book et besøg på skolen - eller skriv dit barn op med det samme.

Rikke Damm.jpg

Rikke Binderup Damm

Uddannelsesvejleder

Send mail: uuvrd@herning.dk

Ring på 29 22 02 68

UDDANNELSESVEJLEDNING

Studieforberedelse

Rikke Binderup Damm er skolens uddannelsesvejleder.

Rikke forbereder eleverne i de ældste klasser til de studievalg, de skal træffe, når tiden på friskolen lakker mod enden.

​

Rikke er ansat i Herning Kommune, men kommer fast på skolen, og eleverne kender hende rigtig godt.

​

Tag endelig fat i Rikke og stil jeres spørgsmål.